The making of …

Op 1 oktober 2016 bestond B-more design 15 jaar. Net zoals bij het 5- en 10-jarig bestaan hebben we ook nu weer getrakteerd op een set zelf ontworpen kaarten. In tijden dat je overladen wordt door felicitaties via Facebook en Whatsapp, vallen kaarten met een handgeschreven boodschap, die je via de post naar iemand opstuurt, extra op.

Ook voor het maken van de kaarten ben ik weer teruggegaan naar een oude analoge techniek, namelijk linosnede. Lekker gutsen in heerlijk geurend linoleum waarna ik het met (minder lekker geurende) transparante inkten afdruk. Het moest een kleurrijk geheel worden, maar ik wilde alleen de drukkleuren cyaan, magenta en geel gebruiken. Met de menging van die kleuren kun je alle kleuren creëren zoals dat ook gebeurt bij full colour drukwerk.

We bedachten 5 gelegenheden waarvoor je iemand een kaartje kunt sturen. En nu kon ik beginnen met ontwerpen. Omdat het maken van linosnedes vrij arbeidsintensief is, ben ik begonnen met ontwerpen achter de computer. Er ontstonden 5 ontwerpen die er erg strak en glad gestreken uitzagen. Tijd om er wat meer leven in aan te brengen.

Voor de meeste kaarten heb ik voor iedere drukkleur een ander plaatje gegutst. Eerst goed uitdenken dus en daarna gutsen als een gek. Nadat alles gegutst was, kon het afdrukken beginnen. Eerst enkele proefdrukken en daarna in ‘het echt’.

 

Gaandeweg bedacht ik me dat het misschien wel eens leuk kon zijn om strakke prints uit de computer te combineren met minder gepolijste afdrukken om zo het contrast te vergroten. Na wat proefjes heb ik dat verder uitgewerkt en het eindresultaat is een mooie mix van analoge linosnedes en prints uit de computer.

set_5kaarten

Vind je het resultaat leuk en wil je voor jouw bedrijf ook een serie ansichtkaarten laten ontwerpen? Neem dan contact op met mij en we bespreken de mogelijkheden.

Geef een reactie

