Een bedrijf met uitstraling

Als het gaat over de liefde wordt wel eens gezegd dat het innerlijk belangrijker is dan het uiterlijk. Als het gaat over je bedrijf dan klopt dat niet. Daar is het innerlijk en uiterlijk allebei belangrijk. Het innerlijk (de strategie) wordt namelijk weerspiegeld in het uiterlijk (identiteit / huisstijl).

De identiteit van een bedrijf is het totale beeld van prestaties, materialen, kleuren, vormen, gedrag, lay-out, visuals, logo, communicatie en typografie. Een consequent doorgevoerde huisstijl geeft een bedrijf een verzorgde en professionele uitstraling. Daardoor kiezen ze voor uw bedrijf.

Om te komen tot een goed logo en passende huisstijl moet ik boven tafel krijgen wat iemand wil uitstralen met zijn / haar bedrijf. Daarom begint het proces van het ontwikkelen van een logo en huisstijl altijd met een goed gesprek. In zo’n gesprek komen voor de hand liggende vragen aan bod zoals:

  • Geef een beschrijving van je bedrijfsactiviteiten
  • Voor welke doelgroep(en) zijn deze activiteiten bedoeld?
  • Geef een toelichting op de bedrijfsnaam (indien van toepassing). Wat betekent het? Hoe ben je tot deze bedrijfsnaam gekomen?
  • Waarin onderscheidt je bedrijf zich ten opzichte van concurrenten?
Deze vragen zijn vaak makkelijk te beantwoorden omdat hierover al goed nagedacht is bij het oprichten van een bedrijf of bij het veranderen van koers. Deze zaken zijn ook belangrijk voor een huisstijl. Die moet namelijk aansluiten bij de doelgroep en ervoor zorgen dat jouw bedrijf zich ook in uitstraling onderscheidt van de concurenten.
Daarnaast stel ik de vraag: Wat wil je uitstralen met je bedrijf?
Denk daarbij aan termen zoals bijvoorbeeld zakelijk, trendy, behoudend, fris, vrouwelijk, flexibel, professioneel, speels, strak, vertrouwen. Denk breed en maak associaties die bij je bedrijf passen. Ook minder voor de hand liggende associaties (zoals lente, water, Efteling) kunnen mij een goed beeld geven van wat je wilt uitstralen.

Ook stel ik soms de volgende vragen als ik nog geen goed beeld heb van wat iemand wil uitstralen met zijn bedrijf:

  • Zijn er logo’s, foto’s of andere beelden die al uitstralen wat je zou willen uitstralen?
  • Heb je voorbeelden van logo’s, foto’s of andere beelden die uitstralen wat je absoluut niet wilt uitstralen?
  • Zijn er kleuren waarvoor je een grote voor- of afkeur heeft?

Op het einde van het gesprek moet het voor mij duidelijk zijn wat de uitstraling van het bedrijf zal moeten gaan worden. Omdat beelden meer zeggen dan woorden heb ik vijf moodboards gemaakt die verschillende uitstralingen weergeven. Hiermee kan ik laten zien welke uitstraling bij het bedrijf past. Meestal kom je uit op een combinatie van meerdere stijlen. En welke uitstraling past bij jouw bedrijf?

moodboard_warm+persoonlijk
warm & persoonlijk
moodboard_hip+trendy
hip & trendy
moodboard_fris+open
fris & open
moodboard_bewust+natuurlijk
bewust & natuurlijk
moodboard_betrouwbaar+degelijk
betrouwbaar & degelijk
Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

  1. Anna schreef:

    Mijn complimenten, goed inhoudelijk en interessant blog. De huisstijl weergeeft inderdaad als het ware de identiteit van het bedrijf. Het is van belang dat deze duidelijk zichtbaar is, ook online! Sommige organisaties willen dit nog wel eens vergeten, terwijl online ondernemen juist een enorme sprint heeft genomen het afgelopen jaar.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s