Creatieve ondernemer

Bij het lezen van de titel zullen de meeste mensen niet denken aan een creatieveling die ook ondernemer is. Creatieven willen het liefst mooie dingen maken en zijn niet bezig met ondernemen. Toch bestaan er ook ondernemende creatieven. Ik ben daar zelf een voorbeeld van.

Op 1 oktober 2001 begon ik mijn eigen grafisch ontwerpbureau B-more. Nu bijna 10 jaar later is B-more uitgegroeid tot een specialist op het gebied van huisstijlen en weten klanten ons te vinden. Ik zeg ‘ons’, want mijn zus Nancy is in 2008 mede-eigenaar geworden omdat ik dringend op zoek was naar versterking om aan de groter wordende vraag te kunnen voldoen. Uiteraard is het in die 10 jaar niet altijd zo succesvol geweest. Het ondernemen heb ik namelijk moeten leren.

Onderscheidend vermogen
In het begin was ik ook zo’n naïeve creatieveling die dacht dat klanten wel naar me toe zouden komen als ze mijn werk zagen. Niet dus! Ook al vinden mensen je werk mooi dan weten ze nog niet waarom ze voor jou moeten kiezen. Er zijn namelijk ook heel veel conculega’s die erg mooi werk maken. Dus waarom zouden ze niet naar die andere grafisch vormgever gaan? Het is dus heel belangrijk om na te gaan waarin jij je onderscheid van je collega’s. Je moet aangeven wat het je klant oplevert om met jou in zee te gaan. Wat is jouw meerwaarde? Zeg dan niet dat je erg creatief bent, want dat zullen je creatieve collega’s ook wel zijn. Misschien ben je wel heel goed in het (succesvol )realiseren van opdrachten in een heel korte tijd. Dat kan erg handig zijn als de klant haast heeft.

Keuzes maken
Daarnaast is het ook heel belangrijk om je te focussen. Dat betekent keuzes maken. Het is beter om heel goed te worden in één aspect van je vak (huisstijlen bijvoorbeeld) dan over een brede linie gemiddeld te presteren. Daarmee val je niet op en zul je mooie prestigieuze projecten aan je neus voorbij zien gaan. Als je je presenteert als expert dan zul je ook gevraagd worden voor opdrachten die aansluiten bij je specialisme. En geloof me, het werkt echt!
En kun je niet al je creativiteit kwijt in dat specialisme ga dan los in je vrije tijd. Maak vrij werk waarin je kunt doen wat je wilt, zonder beperkingen en tijdsdruk.

Professionaliteit
Om ook serieus genomen te worden als ondernemer is het belangrijk om je goed te presenteren en professioneel te werk te gaan. Maak offertes, werk met algemene voorwaarden en doe wat je belooft. Presenteer je op je website op een heldere en klantgerichte manier zodat mensen bij het bekijken van je website zien wat je voor ze kan betekenen.

Laat je zien!
Ten slotte is het zeker niet onbelangrijk om jezelf te laten zien en mensen te ontmoeten. Kom uit je atelier of achter je computer vandaan en zoek contact! Veel opdrachten krijg je omdat het je gegund wordt. Daarvoor moeten mensen je wel kennen en weten wat je doet en waar ze je kunnen vinden. Dus doe eens gek en ga netwerken. Niet lekker veilig met andere creatieven, maar ook met ‘gewone’ ondernemers. Zij kunnen je namelijk opdrachten bezorgen.
Je leert veel mensen kennen, je hoort leuke verhalen en je hoort welke behoeftes er zijn waarop jij misschien kunt inspelen.

Ik ben benieuwd naar reacties van andere creatieven. Heb jij jezelf ook ontwikkeld als succesvolle creatieve ondernemer en hoe heb jij dat gedaan? Of worstel je er juist mee? En hoe kijken ‘gewone’ ondernemers aan tegen die creatieven? Ken je toevallig een succesvolle creatieveling of vind je dat ze te onzichtbaar en vaag zijn?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s