Het ontwerpproces van een huisstijl

In mijn vorige verhaal heb ik verteld hoe ik te werk ga bij het ontwerpen van een logo. Met een logo alleen ben je er nog niet. Je communiceert namelijk niet alleen via je logo. Alle communicatiemiddelen moeten hetzelfde uitstralen zodat voor iedereen duidelijk is wat de identiteit van je bedrijf is. Aan de hand van een door mij ontworpen huisstijl zal ik laten zien hoe ik de rest van de huisstijl ontwikkel.

Als het logo en de huisstijlkleuren definitief bepaald zijn, begin ik eerst met het visitekaartje. Ik maak meerdere versies omdat hier nog precies bepaald moet worden welke kant je precies op wilt gaan met de huisstijl. Er moet nog bepaald worden welke grafische elementen je wilt gaan gebruiken om het geheel meer smoel te geven, welke lettertypes er gebruikt gaan worden en waar het logo geplaatst gaat worden. Daarnaast maak ik ontwerpen voor staande en liggende versies en zoals in dit geval kijk ik of ik een dubbelzijdig kaartje wil of toch een kaartje dat open kan klappen zodat je er meer informatie op kwijt kunt. Een visitekaartje is namelijk ook erg geschikt om alvast een toelichting te geven op de diensten of producten die je aanbiedt. Bij de hier getoonde huisstijl mocht het visitekaartje wel iets bijzonders zijn dus heb ik gekeken of we met een stans of spotvernis tot een wat exclusiever visitekaartje konden komen.
Naast de verschillende ontwerpen van het visitekaartje maak ik ook bijpassend briefpapier.

Nadat er een keuze is gemaakt welk visitekaartje en briefpapier het moet worden, ga ik verder met het ontwerpen van enveloppen en een met-vriendelijke-groet kaart. De ontwerpen hiervoor zijn sterk afgeleid van het visitekaartje en briefpapier. Hierdoor ontstaat een duidelijke lijn in alle communicatiemiddelen.

Na het correspondentiemateriaal ga ik verder met de website en folder/map. Bij dit soort uitingen worden er weer nieuwe elementen toegevoegd aan de huisstijl, namelijk beelden (foto’s of illustraties). Hiermee is de identiteit compleet. De grafische elementen en typografie waren al bepaald in het correspondentiemateriaal dus het ontwerp voor de website en folder is een logisch vervolg op de andere ontwerpen. Dat klinkt waarschijnlijk wat simpeler dan het uiteindelijk is, vooral als het gaat om de website. Bij het ontwerpen van een website heb je namelijk te maken met een heel belangrijk gegeven: de gebruiksvriendelijkheid. Het ontwerp van een website bepaald voor het grootste deel of een website gebruiksvriendelijk is of niet. Heb je bijvoorbeeld een menu dat onduidelijk is of niet goed laat zien waar de bezoeker zich bevindt in de website dan raakt die de weg kwijt en haakt hij af. Dat is het laatste dat je wilt. Webdesign is iets meer dan een leuk plaatje creëren. Daarover kan veel verteld worden dus dat bewaar ik voor een ander blogbericht.

Voor deze huisstijl zijn naast correspondentiemateriaal, een website en folder ook advertenties, een rollup banner, gevelbord en productbladen ontwikkeld. Deze huisstijl is ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met communicatiebureau Kuypers van Kouteren uit Best. Hieronder enkele schetsen en de uiteindelijk gekozen ontwerpen.

schetsen visitekaartje
schetsen van het visitekaartje met stans
schetsen visitekaartje
schetsen van het visitekaartje met spotvernis
schetsen briefpapier
schetsen van het briefpapier
correspondentiemateriaal
correspondentiemateriaal
folder/map
folder/map
rollup banners
rollup banners
advertentie
advertentie
website
website
website
website
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s